pixelmate.cz

Cupujeme předpovědi tech vizionářů pro rok 2019 na kusy

07.06.2019

Kdejaká IT společnost zveřejňuje na přelomu roku nablýskaný seznam technologií a trendů, které mají zatřást světem v následujících 365 dnech. Všichni si tyto věštby rádi čteme a nevycházíme z údivu. Pojďme s odstupem pár měsíců zhodnotit letošní předpovědi očima realisty. Někdo by možná řekl očima pesimisty, ale to je jen dobře informovaný optimista, no ne?

Říkáme ano, bottom up a screen time musíme řešit, zbytek je trochu klišé.

Trendy pro rok 2019 jsou jako vždy závodem v použití maximálního počtu buzzwords v jednom příspěvku. Jestli příběh k nim stojí na vodě nikoho nezajímá, hlavně že to zní dostatečně vizionářsky a megalomansky. Zavřeme oči a představujme si nadcházející dobu post-digitální, opravdu chytré AI a revoluční využití VR pro Extended Reality, a to nejen ve vývoji mobilních aplikací, ale napříč všemi platformami.

 

Co se povedlo trefit?

Začněme zvesela - jsou tipy, které se kolegům povedly. Na 10clouds.com se psalo, že číslem jedna bude Bottom navigation a my se s tím plně ztotožňujeme. S rostoucími obrazovkami smartphonů se zmenšuje zóna, kterou můžete pohodlně ovládat jedním palcem, tak ostatně telefon ovládá minimálně 49 % z nás. Zastaralé umístění adresního řádku a navigačních kláves v horní části obrazovky je beznadějně nedosažitelné a zdá se logické, že ho šoupneme dolů, abychom si nahoře mohli pohodlně číst. Přesně to je novinka Samsungu s názvem One UI.

Source: https://cdn.mobilesyrup.com/wp-content/uploads/2019/01/samsung-one-ui-viewing-interacting.jpg

Zdroj: samsung.com

 

Pryč jsou časy iPhonu 4S s úhlopříčkou 8,9 cm. Na posledním modelu iPhone 7 váš palec musí obhospodařovat zahrádku s úhlopříčkou 14 cm. Všechny navigační prvky v horní části obrazovky tak s rostoucí obrazovkou mizí z vašeho dosahu a na to designéři reagují jednoduše - jdou vašemu palci naproti.

source: https://10clouds.com/wp-content/uploads/2019/01/iphone-display-size-1024x520.png

Zdroj: scotthurff.com

 

Už nyní se setkáme s náznaky u aplikací jako Youtube, Quora, Airbnb, Duolingo atd. Bude ale ještě velkou výzvou udělat smartphony snadněji ovladatelnými. Palce totiž nějaký ten pátek delší nebudou.

Dalším trendem, který je podle nás víc než na místě zmínit, je Screen Time. Fueled správně vypichuje, že závislost lidí na sociálních sítích je obrovská. Mnoho z nás bez přestávky touží po scrollování perfektními Insta fotkami. Někdy tak moc, že si sami musíme dát přes prsty. Před měsícem nastal zlom: Tim Cook oznámil, že si zablokoval většinu upozornění na svém iPhonu. My věříme, že jeho příklad má sílu táhnout, a budou přibývat funkce, pomocí kterých si uživatelé sami sobě nastaví, kolik času v aplikaci mohou strávit. UX/UI, lajky, gamifikace, to vše se stalo natolik návykovým, že nám nezbývá, než si tento novodobý kokain prostě zakázat.

Digitální zdraví máme jen jednou, nepředávkujme se notifikacemi a časem stráveným na mobilu.

Digitální zdraví se stává pojmem a bude na aplikacích jako Facebook či Instagram, aby se k tomu postavily čelem a daly lidem možnost, jak se od své závislosti alespoň na krátký čas osvobodit. Vypínání notifikací, omezený čas za den a další funkce by tak měly rychle přibývat.

 

Kde jsme totálně mimo?

A nyní rozpoutáme #hate and #beef. Prvním zavrženíhodným trendem jsou tzv. nestárnoucí cliché z kategorie DARQ - #DistributedLedger #AI #ExtendedReality #QuantumComputing.

První tu máme #Blockchain a #DistributedLedger. Ve slovníku vizionářů už jde o slušně otřepané fráze. Existuje pro ně jen velmi málo klientů s dostatečnou odvahou, budgetem a využitím. Pořádnou horskou dráhu zažijeme teprve, až se k zapojení této technologie rozhoupe státní správa, zdravotnictví nebo bankovní sektor.

Umíme už teď implementovat blockchain databázi kamkoliv, ale málokdo to umí zatím naplno využít.

Už pět let se mluví o virtuální či augmented realitě (#VR, #AR) a samozřejmě, že se to na pár místech projevuje. Pořád jsme ale ještě na začátku, náklady na hardware pro VR sice klesají, ale pořád to není úplná masovka. Pojďme vývoj bedlivě sledovat a experimentovat, ale na opravdový boom se připravme až v momentě, kdy bude technologie o polovinu levnější a brýle se budou dát pohodlně nosit bez batohu s hardware. Pomůžou 5G sítě?

Co AI a ML? Jasně, někde fungují, ale rozhodně nedosahují očekávání, která do nich většina lidí vkládá. Před samořiditelné auto bych se na přechod rozhodně nepostavil. Nemluvě o tom, že spousta klientů chce AI jen kvůli sexy jménu (dobře na to slyší investoři ;-) ) a přitom by jim lépe posloužilo správně navržené UX/UI. A kvantové počítače zatím plácají bábovičky na pískovišti před školkou.

V předpovědích pro design se klasicky opakují slova #Minimalism, #3Dgraphics, #Animations #Parallax, stálice posledních pěti let. Rozhodně se ani tady v roce 2019 nestane žádné kouzlo, progresivní firmy již tyto prvky adoptovaly, ty zpátečnické se zasekly na nekvalitním designu a dopředu se nechystají.

Zmiňme ještě zbožná přání - natolik nadčasová, že váš sice naprosto ohromí, ale v koutku duše tušíte, že si minimálně 10 let počkáte. Accenture vydal například na rok 2019 vizionářské veledílo s názvem “The post-digital era is upon us”, což je bible pro všechny tech savvy nadšence, vědce a výzkumníky. Do businessu se v následujících měsících prakticky nijak nepromítne. Accenture prorokuje sjednocení naší digitální identity s tou klasickou, což je jistě správný odhad. Jen nečekejme, že se životy nás jako zákazníků, občanů nebo pracovníků kouzlem překlopí do utopické digitální podoby. Na poštu si s pořadovým číslem budeme chodit ještě dlouho.

 

Digitální svět pomalu ale jistě

Je potřeba mít správně vytyčený směr, ale k budoucnosti musíme stoupat s rozvahou a vytrvalostí. Dokud nebudou firmy, investoři a zákazníci připraveni uplatňovat hypermoderní výdobytky vědy, nemá smysl tlačit na pilu. Vývojářské společnosti dělají vše proto, aby se vize vědců staly realitou, jen berme tendenční novoroční články s rezervou. V devadesáti procentech jde jen o nablýskanou bídu.

Nebo máte snad pocit, že jste někdy kolem roku 2015 potkali podobný hoverboard? 

 

Ten nám Robert Zemeckis věštil už v roce 1985 a stále na něj čekáme. A čekání někdy bolí.

 

 

Zatněme zuby, neztrácejme trpělivost a snad se zářivé budoucnosti jednou opravdu dožijeme. Jsme zcela jistě na správné cestě. A pokud máte nápad na revoluční inovace a hledáte silného partnera při stavbě digitálního produktu, určitě se nám ozvěte.

Přečtěte si také...

Poptávka odeslána

Děkujeme za odeslání.
Brzy Vás budeme kontaktovat.

Zpět na homepage

Sjednejte si nezávaznou konzultaci.

Chci konzultaci close