Každý chce dnes mobilní aplikaci a dává to smysl. Vždyť 80 procent uživatelů internetu na celém světě vlastní mobilní telefon! Velice často se setkáváme s poptávkami na vývoj promakané mobilní aplikace pro menší projekty, které si nemohou v úvodu projektu tuto investici dovolit. Jak z toho ven?
Vývoj mobilní aplikace je náročnější, appku trvá déle vyvinout i nasadit. Přestože investice do vývoje mobilní aplikace převyšuje investici do tvorby webového řešení, má řadu benefitů, které zvyšují její návratnost. Pojďme si proto v rychlosti porovnat obě zmíněné varianty. Pokud jste v začátcích stavby vašeho projektu, určitě najdete odpovědi na většinu otázek.
Vývoj mobilní aplikace využívá jiných technologií než v případě tvorby webového řešení. V tomto článku se nebudeme zabývat rozdíly vývoje nativních aplikací pro iOS ve Swiftu nebo pro Android v Javě či Kotlinu. Zabředávat nebudeme ani do hybridních technologií jako ReactNative a nově také Flutter. Výběr ideální technologie je na vývojářském studiu, které by mělo správně navnímat businessové a marketingové cíle vašeho projektu a vývoj tomu podřídit.
Jen pozor, některá studia volí technologie, u kterých mají zrovna volné kapacity, což je velká chyba!
Z naprosto laického pohledu je rozdíl mezi mobilní aplikací a responzivním webem naprosto jednoduchý. Aplikaci si musíte stáhnout do telefonu přes Google Play nebo AppStore, kde ji může používat opakovaně a mnohem jednodušeji. Naopak responzivní web je dostupný pouze přímo z prohlížeče. To nutí uživatele pokaždé otevřít Chrome, Safari nebo Mozillu a přejít na konkrétní stránku. Musí mít připojení k internetu a znát vaši www adresu nebo mít aspoň uloženou záložku.
Kde válí mobilní aplikace?
- Ovládání mobilní aplikace je v zásadě daleko příjemnější a rychlejší než hledání informací na webu. Web neumožňuje řadu možností pro opravdu intuitivní ovládání. Chyba v kliknutí v prohlížeči vás může dostat na úplně jinou stránku. To jsme všichni zažili a jistě se shodneme, že je to otrava.
- Mobilní aplikace také může do velké míry fungovat offline. Tedy bez připojení k internetu a aktualizovat se při obnově připojení. Nejen díky tomu je mobilní varianta daleko rychlejší, což přispívá k příjemnému uživatelskému zážitku, který si uživatel spojí s vaší značkou.
- Z průzkumů vyplývá, že 95 procent aplikací, které si uživatelé jednou stáhnou do svého chytrého telefonu, nikdy nesmažou. Díky tomu je vaše aplikace neustále na dosah ruky potenciálního zákazníka. Nemluvě o tom, že s appkou v zákazníkově telefonu se vám otevírají nečekané možnosti práce se zvyšováním loajality, upsell a cross-sell nástroji či posíláním push notifikací s novinkami. Jsou to dveře na cestě k vyšší monetizaci každého uživatele.
- Pokud plánujete pokročilé funkce, sáhněte po mobilní aplikaci, která zvládá náročné hardwarové operace svižněji. Cokoliv spojeného s chatem, mapami, navigací, správou a uploadem fotek může být nad síly webového prohlížeče a neumožní vám plně zaručit uživatelskou přívětivost prostředí.
Co hraje do karet responzivnímu webu?
- Pro rychlou operaci volí zákazník většinou jen okno prohlížeče. Nevýhodou mobilní aplikace je nutnost instalace, která se vyplatí jen těm, kteří to s vámi myslí vážně. A takové budete muset získat kvalitním marketingem.
- Webová aplikace je levnější a její vývoj trvá kratší dobu. U mobilní aplikace na míru musíte počítat s mnoha faktory a mít jistotu, že zákazníkům bude stát za to si vaši appku nainstalovat a vyzkoušet.
Mobilní nebo webová aplikace, to je oč tu běží
Celé toto dilema můžete shrnout ve třech větách. Pokud chcete, aby vaši stránku vidělo maximum unikátních návštěvníků (audience reach), a zamýšlíte cílovou skupinu spíše o něčem informovat, sáhněte po webové variantě. Je-li pro vás prioritou uživatelský zážitek a složitější funkce, volte mobilní aplikaci. Obě varianty jsou relevantní a přínosné, která z nich vám pomůže víc, závisí na konkrétní povaze vašeho businessu.
Jako vývojáři se koukáme na každý projekt individuálně a řešení mobilní verze projektu navrhujeme v nejlepším zájmu klienta. Jestli máte projekt, který byste s námi chtěli probrat, objednejte si bezplatnou konzultaci, rádi se o tom u kávy pobavíme.