U nás v Pixelmate se prakticky každý den setkáváme s lidmi, kteří mají často skvělý nápad na startup. Čas od času se ovšem u zakladatelů objevují názory, že jim k realizaci stačí onen nápad a programátor, který jejich myšlenku zrealizuje a nový projekt se podaří úspěšně dostat na trh.
V dnešním článku sepíšeme pár rad a doporučení, jak se vyvarovat zbytečného neúspěchu hned na začátku projektu. Zakladatel se často, bez větších zkušeností se startováním online projektů, pustí do programování, a to bez základních předpokladů k úspěšnému uvedení na trh.
Jak nejčastěji zní názory zakladatelů startupů, kde se nám hned rozsvítí varovný vykřičník?
- “Mám geniální myšlenku, našel jsem si kamaráda programátora, tomu to ale příliš trvá. Doprogramujete mi to?”
- “Hledám jednoho vývojáře, který by si mě vyslechl a následně mi můj projekt naprogramoval.”
- “Dostal jsem skvělý nápad na aplikaci, ale nemám peníze na rozjezd, ani zkušenosti. Pomůžete mi?”
V začátcích potřebujete silného parťáka
Je obrovskou výhodou, když máte na začátku projektu někoho, kdo vám pomůže vyvarovat se těch nejběžnějších chyb při zakládání startupů. Často jde o jednoduchá doporučení, která vám pomohou ušetřit nemalé peníze a čas. Není ostuda, že nejste odborník na stavbu aplikací nebo rozjíždění startupů. Důležité je se umět takovými lidmi obklopit.
Obchod a marketing
Často je u technologických startupů opomíjena stránka obchodu a marketingu. Měla by to být vždy velmi důležitá část projektu a je nutné ji plánovat od samotného začátku. Je to také jedna z nejčastějších chyb, kterou začínající startupista dopustí - zadá vývoj programátorovi a nedomyslí, že každá funkcionalita projektu musí být konzultována a navržena v souladu s businessem a marketingem. Dávno jsou totiž pryč doby, kdy stačilo aplikaci umístit na appstore a tím byla zaručena její viditelnost.
Jeden programátor na startup nestačí
Prakticky nikdy není startup natolik malý, aby na něj stačil jeden programátor. Počítejte s námi - pokud jde o webovou aplikaci, potřebujete minimálně jednoho člověka na frontend, jednoho na backend a k tomu kvalitního designéra, architekta projektu a testera. Takový počet lidí vyžaduje koordinaci od projektového manažera, který celý projekt uřídí a zajistí efektivní vývoj. Pokud přidáte mobilní aplikaci, počty lidí se mohou klidně násobit.
Financování projektu
Další důležitou stránkou projektu je samotné financování. Hned na začátku je nutné odpovědět na otázky:
- Zvládnete dostat váš projekt na trh vlastními silami?
- Chcete přizvat do projektu investora? Případně v jaké fázi?
- Můžete propočítat náklady na vývoj projektu, správu a další rozvoj?
- Máte promyšlenou příjmovou stránku projektu? Kolik by měla aplikace vydělat po prvním roce, dvou?
Tyto a mnoho dalších otázek je potřeba promyslet před tím, než se pustíte do vývoje projektu. Vyvarujete se tak tomu, že přizvete investory v nesprávný čas a o startup přijdete nebo vám v ten nejnevhodnější okamžik dojdou finance.
Výběr správných lidí, kontakty a první zaměstnanci
Pro úspěch startupu je klíčový také výběr lidí do týmu. Je tomu tak vlastně ve všech oborech. Úplně jinak se vám totiž bude expandovat do zahraničí s lidmi, kteří už s tím mají nějakou zkušenost. U vývoje aplikace platí, že ji daleko rychleji a levněji naprogramujete s profíky, než s bandou studentů, kteří píšou první projekt. Zejména v začátku vám pomůžou kontakty na správné lidi, ať už jde o marketingové nebo business konzultanty, produktové manažery nebo opravdu profesionální programátory, architekty a UX designéry. V začátcích bývá téměř nemožné takový tým najít, můžete si ho ale externě najmout a s růstem projektu postupně zaměstnávat své vlastní lidi.
To nejpodstatnější - partnerství
Na závěr stojí za to zopakovat, jak klíčové je mít na začátku projektu ty správné lidi. Rozjet startup není hračka, ale zároveň to nemusí být nic nereálného, pokud máte s kým věci konzultovat, na koho se obrátit i na koho delegovat méně důležité záležitosti.
Nás v Pixelmate baví pomáhat rozjíždět startupy a poskytovat dlouhodobou podporu nejen při vývoji, ale i při tvorbě strategie, při expanzi a řešení všech otázek, které startupy při svém zrodu řeší.
Pokud hledáte něco víc, než jen vývojáře, napište nám. ?