Skip to main content
StartupyWebové aplikaceMobilní aplikace

Startovat projekt lokálně nebo globálně?

Sdílejte článek

Je lepší startovat nový digitální projekt lokálně v Česku nebo globálně? Vyplatí se odstartovat v jedné zemi nebo jít rovnou do více zemí? Nebude náš produkt přijat lépe na větším trhu než na českém?

globalizace

 

Dnes se s vámi chceme podělit o jedno z nejčastějších témat, které v rámci prvních schůzek s klienty nejčastěji řešíme. Je lepší  startovat nový digitální projekt lokálně v Česku nebo globálně? Vyplatí se odstartovat v jedné zemi nebo jít rovnou do více států zároveň? Nebude náš produkt přijat lépe na větším trhu než na českém? Odpovědi na tyto otázky bohužel nejsou vůbec jednoduché a vždy musíme koukat na mnoho faktorů a navrhovat strategii na míru. Jde jednoduše říct, že appku si přece stáhnete kdykoli a kdekoli, jazykové mutace také nejsou problém přidat, ale za nás je důležité se především držet principů, které jsme sepsali. 

 

 

1. Nesnažte se chytit víc ryb najednou 

Zejména v prvopočátcích projektu bude naprosto klíčové poznat vaši cílovou skupinu, propracovat business model, nastavit marketingové kanály, vychytat spousty chyb a nedostatků, na které před spuštěním nebude jednoduché přijít. Často tedy radíme, zaměřte se na jeden trh, ten dobyjte (alespoň částečně) a pak se rozšiřujte dál.

 

2. Začněte na trhu, který znáte

Věřte, že každá země, kultura, trh a území mají svá specifika, ať už jde o chování lidí, daňové i právní odlišnosti a mnoho dalšího. Bude pro vás určitě jednodušší začít tam, kde to znáte a kde si jste v mnoha oblastech jistí. Budete se tak moct naplno soustředit na spuštění projektu, nebudete muset řešit jazykové bariéry, rozdílné smýšlení lidí, které může trvat měsíce, než se vám podaří pochopit. 

 

3. Čím větší trh, tím více zákazníků?

Zpravidla platí, že čím větší trh, tím více potenciálních zákazníků, ale tím větší a ostřejší konkurence. Pokud český startup chce prorazit například v Americe, musí počítat s tím, že ho klíčové náklady vyjdou řádově dráž (marketing, právní služby, překlady, zaměstnanci). Možná to doposud může vypadat, že se vás snažíme od vstupu na zahraniční trhy odradit, ale nemá to tak vyznít. Pouze se snažíme nastavit kritické otázky a témata, která je potřeba důkladně zvážit, než se rozhodnete jít do zahraničí.

 

Samozřejmě některé startupy, které děláme, se vyplatí už od samotného začátku spustit na jiném než českém trhu. Bývá to tím, že tam jsou pro produkt lepší podmínky, vyspělejší trh nebo najdeme nějakou “díru” na trhu. Daleko častěji ale platí to, že co spustíte a odladíte v České republice, vám dost určitě bude fungovat s drobnými obměnami i na dalších trzích.

 

 

 

 

Často tedy platí: Otestujte v ČR, vybudujte dobré základy a pak se rozšiřujte do dalších zemí. A vždy si při úvahách o expanzi položte tyto základní otázky: Proč zrovna do této země? Můžu v té zemi alespoň dočasně žít a věnovat se tam projektu naplno? Budu ten produkt muset upravovat pro lokální trh? Znám lokální konkurenty? A mnoho dalšího.

 

 

Trápí vás tato otázka nebo něco jiného ohledně vašeho projektu? Přijďte to k nám nezávisle zkonzultovat.

 

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s ostatními

Přečtěte si také...

Pixelmate s.r.o.

Plánujete vývoj aplikace?

Kontaktujte nás