Dnes ponecháme stranou projekty, které již fungují na trhu a nabírají klienty. Tyto startupy často shánějí peníze na rozvoj, expanzi za své hranice a peníze na rychlé obsazování trhů. Dnes nám půjde o úplně prvotní fázi projektu, kdy je celá myšlenka často jen na papíře a potřebuje financování na to, aby se vůbec dostala na trh.
Sepsali jsme několik postřehů, jak z pohledu investora, tak z pohledu zakladatele, který hledá financování pro svůj projekt.
1) Opravdu potřebuji investora?
- Projekt, který je ve fázi myšlenky má často malou nebo velmi těžko obhajitelnou hodnotu. Investor, který vstupuje do takového projektu logicky podstupuje největší riziko.
- Nabídky tak bývají velmi nevýhodné a nezřídka kdy toho zakladatel v budoucnu hodně lituje. Ostatně i v česku známe případy zakladatelů, kteří nechali vstoupit investora do své společnosti za statisíce korun a společnost následně dosáhla miliardových valuací. Bylo by daleko lepší si půjčit v bance nebo od rodiny.
2, Opravdu chci věnovat týdny, možná měsíce energie do námluv s investorem?
- Ne nadarmo se říká, že vztah se společníkem ve firmě je podobný jako vztah s životním partnerem.
- Budete procházet mnohými problémy, rozhodnutími, bude nutné táhnout za jeden provaz. Opravdu se tak dobře znáte? Chcete věnovat na začátku projektu energii tomuto poznávání, ladění společenských smluv, podílů a věcí okolo? Nebo se raději zaměříte na svůj produkt?
3, “No jo, ale ono to bude stát velké peníze.”
- Ano, každý podnikatelský záměr bude něco stát. Ale často to může stát výrazně méně, když je člověk efektivní a investuje jen tam, kde je to nutné.
- Z naší zkušenosti je často lepší si první finance obstarat z vlastních úspor, od kamaráda, rodiny nebo v bance.
- Často se dá také na nějaký opravdu inovativní nápad získat dotace, nebo jiná podpora určená přímo pro startupy.
4, Rada na závěr?
- Když už dojdete přeci jen k tomu, že investora potřebujete, dobře se na to připravte a buďte profesionální.
- Připravte se na otázky ohledně business modelu, návratnosti, průzkumu trhu i konkurence.
- Nezapomínejte ani na fázování projektu a plány do budoucna. Nemalý důraz dejte na zpracování prezentace a ukázku prototypu vašeho projektu, aby byl investor v obraze a mohl se pro váš projekt dostatečně nadchnout.
Máte nápad na aplikaci? Napište nám a probereme to.