Skip to main content
StartupyWebové aplikaceMobilní aplikace

Nabízím podíl: Jak nepodcenit správný čas pro investici

Sdílejte článek

V Pixelmate denně pomáháme startupům přivést jejich nápady k životu skrze vývoj software. 
Během naší práce často sledujeme opakující se vzorec chování: zakladatel startupu, který je teprve ve fázi nápadu, se intenzivně soustředí na hledání investora namísto toho, aby se věnoval samotnému rozvoji projektu. Tento přístup s sebou nese značná rizika a často končí neúspěchem.

Hledání investora vs. budování produktu
Startupy ve fázi nápadu se obvykle snaží oslovit investory s vizí, ale bez jakéhokoliv hmatatelného výstupu. Tato strategie má hned několik zásadních problémů:
  1. Soustředění se na investici namísto produktu – Čas a energie, které jsou věnovány přesvědčování investorů, chybí v procesu samotného budování produktu. Bez funkčního prototypu nebo MVP se startup pohybuje pouze v teoretické rovině.
  2. Nezajímavá investice – Investoři si logicky kladou otázku: "Věří zakladatel svému projektu, když ani on sám není ochoten investovat do vytvoření prototypu?" Investice do pouhého nápadu je pro většinu investorů příliš riziková a většinou ji odmítají.
  3. Nízká vyjednávací pozice – Zakladatel, který nabízí podíl ve fázi pouhé myšlenky, je v mnohem slabší pozici než ten, kdo již má funkční produkt. Vyjednávání s investorem je v takové situaci obtížné a zakladatel často končí s nepříznivými podmínkami nebo vůbec žádnou investicí.

Klíč k úspěchu: MVP jako důkaz konceptu
Mnohem efektivnější strategií je soustředit se na vytvoření minimálně životaschopného produktu - MVP. To nemusí znamenat kompletně propracovanou aplikaci, ale alespoň funkční prototyp, který ukazuje hlavní hodnotu produktu.

Díky MVP má zakladatel v ruce nejen důkaz, že je schopen něco reálného postavit, ale také data a zpětnou vazbu od prvních uživatelů. Investoři jsou pak ochotnější jednat a zakladatel má lepší vyjednávací pozici.

Správný čas na hledání investora
Místo toho, aby se zakladatel, ihned po vzniku nápadu, snažil prodat podíl investorům, by se měl soustředit na vytvoření něčeho hmatatelného. MVP není jen produkt, ale také silný argument pro investory. Zvyšuje nejen pravděpodobnost získání investice, ale také její lepší podmínky.

V Pixelmate startupy podporujeme v tom, aby svou energii věnovaly správným prioritám a měly tak vyšší šanci na úspěch. Pokud vás zajímá, jak vytvořit kvalitní MVP, rádi vám pomůžeme na vaší cestě k úspěchu. 

Napište a probereme to spolu. :)

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s ostatními

Přečtěte si také...

Pixelmate s.r.o.

Plánujete vývoj aplikace?

Kontaktujte nás