Nabízíme ohlédnutí a zamyšlení se nad tím, co dělají ti úplně nejlepší a co je tím kořením, které nakonec přinese úspěch.
Problém první - buduji online projekt, potřebuji být tedy hlavně technologickou firmou.
Zní to celkem logicky - buduji online business, potřebuji mít robustní technologie, bude to stát majlant, je to nevyhnutelné. My se ale rádi ptáme zakladatelů - je to nutné? Ocení to váš zákazník? Nelze to stavět postupně a snažit se financovat rozvoj až z výnosů, které business přinese?
Problém bývá, když se z foundera, obchodníků a marketérů nestane jeden tým, který tahá za stejný provaz. Velmi často vidíme, že zakladatel hraje na jiném hřišti právě než programátoři. Zakladatel má přirozený zájem na tom, aby byl jeho startup spuštěný co nejdříve, za co nejméně peněz. Hlavně, aby byl brzy na trhu a mohl získat první zpětnou vazbu, zákazníky a posouvat se kupředu.
Naproti tomu často stojí tým programátorů, který chce vytvořit perfektně popsaný kód, vytvořit robustní platformu s velkou spoustou funkcí, které nemá žádná konkurence. Přičemž vývoj je přece časově i finančně náročný, to dává smysl.
Úspěšné startupy se vyznačují tím, že jejich týmy tahají za jeden provaz a mají společné cíle, drží spolu. Zjistili jsme, že se bavíme s úspěšnými startupy spíš pohledem - jak to technicky udělat tak, aby to nestálo peníze, které se budou vracet dlouhou dobu, než nad tím, že by bylo dobré mít ještě tuhle a tamtu funkci, protože to tak je prostě v oboru běžné.
Když jsme stavěli Bikeflip, který je dnes velmi úspěšným globálním startupem, vytvořili jsme nejdříve minimalistickou webovou aplikaci. Dnes zpětně vidíme, že klíčem k úspěchu bylo ořezání funkcí, které jsme nezbytně nepotřebovali a focus na marketing. Neptejte se tedy, co všechno by se ještě mohlo hodit, ale jakou každou jednotlivou funkci dokáže uživatel opravdu ocenit a zaplatit za ni.
Proč dneska stavíme 80 % projektů postupně?
Mnoho startupů postupuje tradičním a mediálně populárním přístupem. Hlavně najít investora, vytvořit jedinečný produkt a soustředit se na další a další kola investic.
My se ale setkáváme s tím, že takový přístup podporuje spíše pozornost zakladatelů na získávání peněz a podbízení se investorům.
Jakou péči pak ale dostává samotný projekt? Opravdu dnes nelze vytvořit úspěšnou online firmu bez velkého financování? V některých případech a v silně konkurenčních oborech je to jistě bez velkých peněz složité, my ale razíme názor, že postupná stavba projektu, fázování a snaha o rozvoj projektu z vlastních peněz má nezastupitelnou roli a bývá trochu opomíjená.
Příkladem může být naše dlouholetá klientka. Pracovala na volné noze, měla svoji věrnou klientelu, byla v tom fakt dobrá. Jediným problémem byl její kalendář. Prodávala hodinu svého času a čas nešlo nafouknout. Společně jsme navrhli a postavili platformu, skrze kterou mohla škálovat svojí práci a prodávat tak produkt, ne svůj čas.
Za pár set tisíc jsme postavili jednoduchou appku. Klientka nemusela pálit peníze za marketing, nemusela vymýšlet nic nového, jednoduše to nabídla svým klientům. Dnes se jedná o poměrně známou online platformu, klientka řeší už jen její rozvoj, příjem se jí zněkolikanásobil a dělá na něčem, co miluje. Nula korun externího financování, žádný jednorožec, žádná globální aplikace. Běžný projekt, který vydělává peníze. Stavíme to postupně, po částech, funkce šijeme na míru přímo pro klienty, kteří to ocení.
Závěrem
Jasně, že o tom nepíší média a často se to vůbec nenazývá startupem. Ale není to ten nejlepší možný cíl? Nebýt jednorožcem s financováním od investorů, s tlakem globálních trhů a v permanentní ztrátě? Není lepší mít obrat v řádech desítek milionů, ale s relativní jistotou dlouhodobého zisku a s menším, zato udržitelným růstem?
Chcete nastartovat nový projekt? Rádi to s vámi probereme.