Naše podnikání přináší obrovskou výhodu v tom, že pracujeme s manažery a majiteli firem v různých odvětvích. Jedná se často o malinké firmy, ale i ty největší korporáty.
S příchodem obávaného koronaviru do ČR pozorujeme zcela odlišné přístupy firem a lidí. Pohledy se různí a přístupy, jak se nyní chovat, jsou odlišné. Převažují však dva typy chování.
První - panika
Asi nejviditelnější přístup je ten panický. Není se čemu divit. Když si člověk otevře noviny nebo se podívá na akciový trh, není jednoduché zůstat v klidu. Uzavření hranic, karanténa, situace na cestovním a gastro trhu, prostě nic pěkného.
Typické chování:
- okamžitě stáhnout všechny investice a začít šetřit
- bude to určitě dlouhá a vleklá krize, musíme snižovat náklady
- utlumit aktivity na minimum a čekat, jak se to “vyvrbí”
A teď odlišný přístup...
Druhý - příležitost
Výrazně méně se dočteme v této době o druhém typu chování. Naštěstí však existuje hodně firem a manažerů, kteří se na tuto novou situaci dívají jako na příležitost a s nadhledem. Právě v době útlumu je nejrozumnější tvrdě pracovat, investovat a věnovat se rozvoji firem.
Typické chování:
- sledovat dění okolo, ale nepanikařit
- vzniklou situaci vidíme jako příležitost k investicím do marketingu a inovací
- je čas na ohlédnutí se, kritické myšlení, sebereflexi
My jsme jednoznačně ten druhý typ. Rozjíždíme nábor nových kolegů, soustředíme se na efektivitu a rozvíjíme s našimi klienty inovace. Protože kdy jindy je čas na modernizaci, inovace a investice do budoucnosti, než teď? Ten, kdo nyní nepanikaří, získá náskok v následujícím období i době pokoronavirové :).
A co vy? K jakému typu patříte?