Podíváme se na nejčastější modely monetizace, které se v současnosti používají.
Freemium model
Model freemium spočívá v tom, že je aplikace zdarma ke stažení, ale některé funkce nebo služby jsou dostupné pouze pro uživatele, kteří si zakoupí prémiovou verzi. Tento model je oblíbený u aplikací, které chtějí přilákat co nejvíce uživatelů, a poté konvertovat část z nich na platící zákazníky.
Příkladem takové aplikace může být třeba Spotify, které můžete používat zdarma s reklamou, nebo si zaplatit za to, že budete moci poslouchat bez reklam a omezení. Freemium model je dnes jedním z vůbec nejrozšířenějších a je vhodný pro velmi širokou škálu mobilních aplikací.
Předplatné
U předplatného modelu si uživatelé platí pravidelný poplatek (například měsíční, půlroční nebo roční) za přístup k aplikaci nebo některým jejím funkcím. Tento model je často používán u aplikací, které poskytují pravidelný obsah nebo služby, které mají vysokou přidanou hodnotu.
Příkladem může být například Netflix. Předplácíte si službu a máte tak přístup k neustále doplňovanému obsahu. Nevýhodou tohoto modelu, oproti freemium, může být pomalejší růst zákaznické základny. Uživatel musí službu zaplatit, až pak ji používat. Často je však uživateli nabídnuta nějaká zkušební doba, po kterou je aplikace zdarma. Touto cestou se může uživatelská základna rozšiřovat lépe. Výhodou tohoto modelu je předvídatelné finanční plánování a fakt, že uživatel bude službu pravděpodobně více používat.
Nákupy v aplikaci
Tento model je podobný freemium modelu, ale namísto toho, že by uživatelé platili za prémiovou verzi aplikace, si mohou zakoupit specifické funkce, obsah nebo virtuální zboží přímo v aplikaci. Jednoduše používáte aplikaci a připlácíte si za prémiové funkce. Jedná se o velmi oblíbený model plateb, který se původně používal pouze u her, kde bylo možné zaplatit za nějakou speciální funkci, změnu postavy nebo avatara.
Typické aplikace, které tento model dnes využívají, jsou seznamky. Základní profil je zdarma, ale skrze platbu navíc se můžete dostat na lepší pozice nebo mít větší nabídku atraktivnějších profilů.
Reklama v aplikaci
V tomto případě jsou uživatelům zobrazovány reklamy, za které majitelé mobilních aplikací inkasují peníze. Tento model je ideální pro aplikace s velmi vysokou návštěvností.
Na tomto principu funguje dnes většina médií, ale také třeba vyhledávače nebo sociální sítě jako Facebook, apod. V posledních letech se stává standardem, že je možné zaplatit v aplikaci za vypnutí reklamy. Provozovatelé se tak snaží vyhovět uživatelům, kteří reklamy vidět nechtějí a zároveň diverzifikovat zdroje příjmů.
Kombinace různých modelů
Mnoho úspěšných aplikací kombinuje několik monetizačních modelů najednou. Například mohou nabízet freemium model s možností předplatného a zároveň obsahovat in-app nákupy a reklamy. Tímto způsobem maximalizují svůj potenciál příjmu a diverzifikují rizika spojená se závislostí na inzerentech.
Crowdfunding a darování
Některé aplikace se spoléhají na crowdfunding nebo dobrovolné příspěvky uživatelů. Tento model je méně běžný, ale může být úspěšný pro specifické typy aplikací nebo komunity.
Blockchain a kryptoměny
S nárůstem popularity kryptoměn se některé aplikace začínají orientovat na modely, které zahrnují blockchain technologie. Tyto aplikace mohou umožnit uživatelům provádět mikrotransakce nebo vydělávat kryptoměny za používání aplikace.
S nárůstem popularity kryptoměn se některé aplikace začínají orientovat na modely, které zahrnují blockchain technologie. Tyto aplikace mohou umožnit uživatelům provádět mikrotransakce nebo vydělávat kryptoměny za používání aplikace.
Na závěr by šlo říci, že způsob, jakým mobilní aplikace vydělávají peníze, závisí na typu aplikace, cílové skupině a obchodní strategii vývojáře. Většina úspěšných aplikací kombinuje několik různých modelů, aby maximalizovala svůj příjem a nabídla uživatelům hodnotný zážitek.