Před sedmi lety jsme, s mým kolegou a kamarádem, založili náš nový startup - Pixelmate. Měli jsme předtím každý jiné startupy, které se nám úplně nepovedly. Za ta léta budování Pixelmate, jsme postavili desítky projektů a startupů. Viděli jsme mnoho chyb, ale zároveň získali spoustu receptů na úspěch, o které se chceme podělit.
Minulý rok jsme přednášeli na konferenci v Berlíně. Nechtěli jsme mluvit o nudných tématech nebo moc technických, jako proč je dobré používat nativní vývoj, nebo jak u nás vypadá prototypování designů. Tak nás napadlo, že dáme dohromady hlavní chyby, kterých se dopustí většina firem a dopustili jsme se jich v minulosti také. Toto téma návštěvníky natolik zaujalo, že byla celá přednášecí místnost zcela zaplněna a napsal o tom Forbes.
Magický trojúhelník marketing–produkt–prodej
I když je to možná známé a základní schéma, často se stává, že startupy jednu ze složek opomenou. Například mají jen základní marketingový plán a soustředí se hlavně na produkt. To ale nestačí. I když může platit, že budete úspěšní s nekvalitním produktem, který má dobrý marketing, naopak už to funguje málokdy. Nechci mluvit o unicornech. Je to spíše jako sázka do loterie. V podnikání spíše platí kombinace všech faktorů a jejich dokonalé provedení.
Když budete přemýšlet, komu chcete produkt prodávat, jděte do hloubky. Nestačí si jen říct, kdo bude váš zákazník. Je také třeba zamyslet se nad tím, jak přemýšlí, kolik mu je let nebo co dělá ve svém volném čase. Jakmile máte vše naprosto přesně definované, můžete produkt a marketing upravit na míru, a tím tak efektivně řídit náklady na vývoj a marketing.
Samotný produkt by pak měl být jednoduchý, abyste jej vysvětlili a popsali v jedné větě. Čím více funkcí budete mít, tím hůře jej budete schopni přiblížit lidem, a tím pádem prodávat. U většiny projektů volíme metodiku MVP. Vytvořit dobrý základ, dostat ho na trh, vše měřit, naslouchat klientům, a poté firmu rozvíjet. Sami jsme začínali výhradně s vývojem mobilních aplikací. To byl náš jediný produkt. Poté jsme postupně přidávali další služby a technologie. Pokud bychom měli rovnou začít se všemi divizemi, jako je vývoj backendu a frontendu, testování, podpora v marketingu a tak dále, jak to máme teď, bylo by mnohem těžší uspět.
Malý, silný tým
Většina zakladatelů začíná s velmi malým, ale silným a konzistentním týmem. V momentě, kdy startup začne růst, však často začnou najímat každého, kdo přijde na pohovor – protože se bojí, že budou mít nedostatek lidí. Pak skončí s velkými kancelářemi a výdaji. U většiny firem je největší nákladová položka právě tým. Nábor by měl probíhat pouze tehdy, pokud to firma opravdu potřebuje. Nejdříve by se měl každý proces udělat opravdu funkční a musíte mít jistotu, že současný tým je vysoce efektivní. Pokud toto nemáte a začnete přijímat nové lidi, dostanete se do situace, kdy do neefektivních procesů a k neefektivním lidem přidáte další. Máte pak obrovské náklady, ale produkce se zvýší minimálně.
Vybudujte si raději menší a silný tým opravdu schopných lidí. Těm věnujte veškerou energii a spíš, než abyste nabírali průměrné lidi do počtu, dejte finance na trénink a školení těch, kteří firmu doopravdy posouvají dál. Pokud nemáte schopnosti nebo další lidi, kteří vám tým budou řídit, dostanete se brzo do stavu náročného provozu, kdy nebudete řešit budování firmy, nové nápady, vize, klienty, ale skončíte pouze u řešení problémů, dovolených, nemocenských, administrativou apod.
Odvedená pozornost
Když startup začne růst, a stejně tak jeho zisk, zakladatelé začnou dávat energii do analyzování různých aktivit společnosti. Řeší, jak si vede konkurence a jak jsou produktivní. Může se však stát, že zapomenou, proč vlastně startup založili. Pokud se zaměříte pouze na to, jak okopírovat konkurenci, nebo jak udělat lépe to, co dělají ostatní, nikdy nebudete originální a vždy budou o krok před vámi. Navenek může vše vypadat úplně jinak, než to opravdu je. Proto je velmi důležité se vždy soustředit na vlastní firmu, vlastní pokroky, vlastní data, vlastní klienty a s tím pracovat. Vymýšlet nové nápady a ty implementovat, snažit se být originální, najít svou přidanou hodnotu a tu rozvíjet.
Přehnané sledování a analyzování toho, jak si vedete na trhu vy a jak konkurence, pak často odvede pozornost špatným směrem. Neustále byste si měli uvědomovat, že jste společnost budovali pro sebe, pro svůj tým, pro zákazníka – ne pro konkurenci. Společností je na trhu skrze obory opravdu spousta. Je nutné si proto budovat vlastní síť spokojených klientů, pro ty vymýšlet nové funkce, služby, produkty, rozvíjet jejich business a hlavně jim pomáhat. Pokud vložíte energii do svých klientů, spíše než sledování ostatních, firma poroste mnohem rychleji.
Jak vám můžeme pomoci s nastartováním projektu?
- Rádi se s vámi podělíme o know-how při stavbě digitálního projektu - za naší kariéru jsme jich postavili několik desítek
- Pomůžeme vám s tvorbou business plánu a prototypu
- Vytvoříme s vámi MVP architekturu, abyste mohli projekt spustit co nejdříve a s co možná nejmenšími náklady
Chcete se poradit ohledně vašeho startupu? Pojďte to s námi probrat u kávy.